Державні сайти органів влади стають доступнішими для людей, які мають, наприклад, порушення зору чи слуху. Про це свідчать результати моніторингу базової доступності вебресурсів, проведеного на замовлення Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Швеції.
11 травня відбулася презентація звіту, у якому визначили, наскільки сайти державних органів доступні для користувачів, а також виявили головні недоліки та можливості їх усунення.
За результатами дослідження, 73 сайти зі 100 проаналізованих на початок 2023 року мали базову доступність на середньому рівні та вище середнього. У 2021 році показники були нижчими — 61 сайт зі 100.
Так, найчастіше на держсайтах трапляються такі проблеми доступності:
- відсутність механізму для швидкого переходу до основного вмісту;
- низька контрастність тексту;
- відсутність видимого індикатора фокусу під час навігації за допомогою клавіатури і тексту для гіперпосилань;
- наявність помилок у коді сторінки.
У звіті також лишили рекомендації, як виправити помилки вебдоступності. Крім того, для державних органів розробили спеціальну методику, завдяки якій розробники та адміністратори держсайтів можуть самостійно виявити і виправити помилки майже без сторонньої технічної допомоги.
Керівник з розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України Мстислав Банік зазначив, що Мінцифра прагне забезпечити максимальну цифрову доступність всіх державних вебпродуктів у країні, щоб кожен міг легко і зручно користуватися ними. Зокрема, всі новостворені цифрові послуги та вебресурси міністерства ще на етапі проєктування перевіряють фахівці з вебдоступності. Наприклад, новий розділ порталу Дія «Дія.Безбар’єрність», повністю відповідає всім вимогам вебдоступності.
«Для нас важливо, щоб Дією та загалом усіма державними електронними послугами могли користуватися всі українці. Ми переконані, що в цифровій державі доступ до інформації, державних послуг та до самих чиновників не має бути обмежений», — сказав Мстислав Банік.
Уповноважена Президента України з питань безбар’єрності Тетяна Ломакіна наголосила, що цифрова доступність — один з невід’ємних складників безбар’єрного суспільства.
«Війна показала, наскільки важливо мати всі документи оцифрованими та отримувати державні послуги онлайн. Тепер маємо зробити так, щоби це було доступно всім, включно з людьми з інвалідністю», — зауважила вона.
Менеджер «Проєкту підтримки Дія» Володимир Брусіловський зазначив, що ПРООН за підтримки Швеції послідовно співпрацює з урядовими партнерами над побудовою безбар’єрного та інклюзивного простору в Україні.
«Наша мета — у партнерстві з державними органами та міжнародними партнерами зробити цифрову трансформацію в Україні доступною! Це дослідження покликане допомогти державним органам, які надають послуги громадянам, виявляти і виправляти помилки доступності їхніх вебпродуктів. Водночас важливо, щоби бізнес та громадський сектор також усвідомили значущість вебдоступності та адаптували свої сайти і мобільні застосунки відповідно до потреб усіх користувачів», — наголосив він.
Це вже друге дослідження ПРООН, яке аналізує базову вебдоступність сайтів органів виконавчої влади центрального та місцевого рівнів.
Консультант ПРООН в Україні з вебдоступності та автор дослідження Дмитро Попов зазначив: «Основний висновок дослідження — ми бачимо загальну позитивну динаміку змін. Адже кількість сайтів, рівень базової доступності яких за рік поліпшився, перевищує кількість сайтів, результат яких погіршився. Сподіваємося, що ця тенденція зберігатиметься і вебдоступність державних вебресурсів лише зростатиме. Саме цій меті слугують проведений аналіз та наші рекомендації».